Data de 15 august semnifică ziua în care Fecioara Maria s-a mutat din viaţa pământească la cer, și este o sărbătoare atât ortodoxă cât și catolică, sărbatorită în aceeași zi. În Răsărit între anii 528-603, împaratul bizantin Mauricius a reconstruit Biserica Maicii Domnului Din Ghetsimani și a fixat pentru totdeauna acestă dată pentru celebrarea ei. În Apus Papa Teodor I, în perioada 642-649 a adoptat pentru celebrare această dată la fel ca și în Răsărit.
Conform tradiţiei, Maica Domnului a murit ca orice fiinţă omenească, „adormind”, de unde și numele sărbătorii, ea fiind apoi înălţată la Cer de Fiul său, Mântuitorul Iisus Hristos. Arhanghelul Gavriil este cel care îi comunică acesteia trecerea la cele veşnice, și ea se bucură şi se roagă pe Muntele Măslinilor după primirea veștii, unde se spune că în acel moment copacii s-au aplecat în faţa ei. Biserica o prezintă pe Maica Domnului ca fiind foarte aproape de necazurile şi bucuriile din viaţa cotidiană a credincioșilor.
Numărul mare al sărbătorilor închinate Maicii Domnului atât de către Biserica Ortodoxă dar și de către cea Catolică indică gradul înalt de cinstire acordate acesteia, în timp ce ceilalţi sfinţi sunt, pomeniţi de obicei o singură dată pe an în ziua adormirii lor. Sfânta Fecioară Maria este celebrată, de mai multe ori în cursul anului bisericesc, prin praznice care cinstesc trecerea ei la cele veşnice, naşterea, minuni săvârşite prin puterea ei etc.
Înalțarea Fecioarei se presupune a fi cea mai veche sărbătoare închinată Sfintei Fecioare Maria, mărturii legate de aceasta datează începând cu secolul al V-lea, când cultul Maicii Domnului începe să ia amploare, după Sinodul IV Ecumenic, care a hotărât că Maica Domnului este Născătoare de Dumnezeu.
Originea sărbătorii este probabil Ierusalimul ca și locație, Oraşul Sfânt, unde se păstrează încă, în apropierea Grădinii Ghetsimani, mormântul Maicii Domnului şi biserica zidită pe acest mormânt. Icoana Maicii Domnului făcătoare de minuni, cunoscută sub numele de Ierusalimitissa, se găsește în spatele mormântului acesteia. Adormirea și Ridicarea cu trupul la Cer semnifică cea din urmă taină din lucrarea mântuirii oamenilor încheind astfel lucrarea mântuirii săvârşite de Mântuitorul Iisus Hristos.
Leave a Reply